Långloppskurs

Målgrupp
Du som vill löpträna inför långlopp, 10 km eller längre.

Mål
Målet är
– ökad syreupptagningsförmåga, snabbhet och uthållighet och
– individuell koststrategi före, under och efter långlopp.

 

Med din egen koststrategi balanserar du vad och när du äter mot ditt energibehov. Koststrategin har betydelse eftersom vi människor inte har en funktion som gör oss medvetna om energibehovet.
Vi fokuserar på balans mellan kolhydrater, protein och fett. Kostens sammansättning, tidpunkter och syfte är olika före, under och efter ett långlopp. Vi lär oss beräkna vår kaloriförbrukning i förhållande till sträckans längd och med vilken hastighet vi springer. Med en väl anpassad koststrategi ökar prestationen, välmående höjs och återhämtningen går snabbare.

Mätning av uppnått mål
Vi kontrollerar målet genom att mäta
– syreupptagningsförmåga,
– tid för inövad löpsträcka och
– tid för delsträcka mitt i inövad löpsträcka.
Kostens sammansättning och tidpunkter ska vara antecknade i träningsboken.

 

Genomförande
Vid första instruktionspasset mäter dina målvärden och hur du ligger till.
Vi går också igenom vad du ska ta hänsyn till för att hitta din egen koststrategi.

Långloppskursen består av
– 8 st introduktionspass (1 st per vecka)
– 16 övningspass (2 st per vecka)

Varje pass
– 120 minuter,
– Uppvärmning,
– Löpteknik,
– Stretching och
– Koststrategi

Avslutning
Efter avslutad stretching i varje pass – vila 10 min – därefter tas vilopulsen.
Vilopuls antecknas i träningsboken med datum, angivet pass och antal pulsslag/min.
Kostens inverkan antecknas i träningsboken.

Pris: 4 500 kr

Villkor

villkor_1